Μια μοναδική εκπαιδευτικής και ιστορικής αξίας επίσκεψη πραγματοποίησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ΄ τάξης του σχολείου μας στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Ν. Ιωνίας την περασμένη εβδομάδα. Τους μαθητές οι οποίοι συνοδεύονταν από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας Αναστασία Παπαϊωάννου και Δημήτρη Νασιάκο τους υποδέχτηκε ο προϊστάμενος του Ιερού Ναού πανοσιολογιώτατος αρχιμανδρίτης π. Αμφιλόχιος Μήλτος.
Αρχικά, ο π. Αμφιλόχιος αναφέρθηκε στην ιστορία ανοικοδόμησης του ιερού ναού από τους μικρασιάτες πρόσφυγες που ήρθαν στην πόλη μας, ενώ στην συνέχεια οι μαθητές επισκέφθηκαν το μαρμάρινο βαπτιστήριο που βρίσκεται εντός του ναού.
Κατόπιν,οι μαθητές ξεναγήθηκαν στον γυναικωνίτη, όπου φιλοξενείται Εκκλησιαστικό Μουσείο με Έκθεση Ιερών Εικόνων και άλλων πολύτιμων ενθυμημάτων που στην πλειονότητά τους έφεραν μαζί τους οι Μικρασιάτες από τις αλησμόνητες Πατρίδες. Μεταξύ των εκθεμάτων δεσπόζουν ένα αντιμήνσιο του 1ου αιώνα, βιβλία από τη Μικρά Ασία καθώς και ένα ιδιόχειρο σημείωμα του αγίου ιερο – εθνομάρτυρα Χρυσοτόμου επισκόπου Σμύρνης λίγες μέρες πρίν την καταστροφή το οποίο θεωρήθηκε προφητικό για το μετέπειτα φριχτό μαρτύριό του από Τούρκους τσέτες
Ως αντίδωρο της ξενάγησης , οι μαθητές τραγούδησαν στον π. Αμφιλόχιο το συγκινητικό τραγούδι ‘’ Όλα μας τα καράβια’’( αγνώστου συνθέτη) που μιλάει για τον ξεριζωμό και τα ιερά κειμήλια που πήραν οι μικρασιάτες πρόσφυγες μαζί τους, ενώ στη συνέχεια έψαλλαν το ‘’ Τη υπερμάχω’’ προς την παναγία που αποτελεί πολιούχο της Νέας Ιωνίας.
Κατά την αναχώρηση από τον ναό, ο π. Αμφιλόχιος δώρισε στο σχολείο μας μια βυζαντινή ξύλινη εικόνα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου η οποία και τοποθετήθηκε στο γραφείο των εκπαιδευτικών καθώς και μικρές εικόνες και κεράσματα για τους μαθητές και για τους συνοδούς εκπαιδευτικούς.
Στη συνέχεια στον προαύλιο χώρο του ναού οι μαθητές συνάντησαν την κυρία Ουρανία Σταματιάδη – Κουτσογιάννη φιλόλογο και πρόεδρο του πολιτιστικού συλλόγου μικρασιατών ‘’ το Εγγλεζονήσι’’ η οποία ως απόγονος προσφύγων αναφέρθηκε στην προέλευση της ονομασίας ΄΄ Εγγλεζονήσι΄΄ το οποίο υπάρχει μέχρι σήμερα και πρόκειται για ένα μικρό νησί στην είσοδο του κόλπου της Σμύρνης, στις πρώτες μέρες της εγκατάστασης των προσφύγων στον συνοικισμό και στον νέο τρόπο ζωής τους, ενώ οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά : α) την αναθηματική ανάγλυφη παράσταση (έργο του γλύπτη Μ. Παπαδάκη) ως αφιέρωμα μνήμης και τιμής στους ιερομάρτυρες της Μικρασιατικής Τραγωδίας και β) την ψηφιδωτή παράσταση (στην δυτική βάση του Καμπαναριού) πού απεικονίζει το ιστορικό γεγονός της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχου Δημητρίου (28-9-1990) (έργο Π. Σαρφατή) γ) το μαρμάρινο άγαλμα της «Ιωνίας», σε απόδοση γυναικείας μορφής, έργο του γλύπτη Νικόλα, με ανάγλυφες συμβολικές παραστάσεις, από ορείχαλκο, στη βάση του και δ) την μαρμάρινη προτομή του ιερο- εθνομάρτυρα Χρυσοστόμου Σμύρνης (έργο, επίσης, του γλύπτη Νικόλα).
Ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα ξενάγηση – περίπατος από την κυρία Κουτσογιάννη στα προσφυγικά σπίτια των μικρασιατών του 1922 που σώζονται μέχρι σήμερα η οποία εντυπωσίασε τους μαθητές αφού παρείχε άγνωστες πληροφορίες για την δομή των σπιτιών,που περιελάμβαναν ένα μόνο δωμάτιο για κάθε οικογένεια, τον τρόπο διαμονής και την καθημερινή ζωή των προσφύγων. Τελικός προορισμός του περίπατου ήταν τα γραφεία του πολιτιστικού συλλόγου μικρασιατών ‘’ Το Εγγλεζονήσι’’ όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά πλούσιο φωτογραφικό υλικό, παραδοσιακές φορεσιές αλλά και κειμήλια μεταξύ των οποίων και αυτά της οικογένειας Μηνόγλου που βρήκε και έφερε ένας τούρκος δημοσιογράφος που αναζητούσε τη συγκεκριμένη οικογένεια 75 χρόνια μετά τον ξεριζωμό.
Μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησης,οι μαθητές τραγούδησαν το μικρασιατικό τραγούδι ‘’ το προσφυγάκι’’ ως ελάχιστη ανταπόδωση της πλούσιας και ενδιαφέρουσας ξενάγησης που μας παρείχε.
Λίγο πριν την αναχώρηση, η κυρία Κουτσογιάννη δώρισε στο σχολείο μας πέντε καλαίσθητα και άκρως ενδιαφέροντα βιβλία που αποτελούν εκδόσεις του συλλόγου και αφορούν ποιητικές συλλογές και άλλο πληροφοριακό υλικό σχετικά με τη Μικρά Ασία.
Επισημαίνεται ότι η παραπάνω εκπαιδευτική επίσκεψη εντάσσεται στο πλαίσιο του εργαστηρίου δεξιοτήτων με τίτλο : ‘’ Η γιαγιά Φιλιώ μας μιλάει για τη Μικρά Ασία’’, που υλοποιείται το τρέχον σχολικό έτος από την Στ΄ Τάξη του σχολείου μας με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Αναστασία Παπαϊωάννου και βασίζεται σε πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό αλλά και στο γενικότερο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων του σχολείου μας με αφορμή την φετινή επέτειο της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922.
Ευχαριστούμε θερμά τον πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Αμφιλόχιο Μήλτο προϊστάμενο του Ι.Ν. Ευαγγελιστρίας Ν. Ιωνίας Βόλου και την κυρία Ουρανία Σταματιάδη – Κουτσογιάννη, πρόεδρο του συλλόγου μικρασιατών ‘’ το Εγγλεζονήσι’’ για την Αβραμιαία φιλοξενία τους αλλά και την ανεπανάληπτη αυτή εκπαιδευτική εμπειρία που προσέφεραν απλόχερα και ενθουσίασε τους μαθητές μας.
Καθ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής επίσκεψης τηρήθηκαν όλα τα προβλεπόμενα από τη σχετική νομοθεσία του ΥΠΑΙΘ μέτρα προστασίας κατά του COVID-19.












